Zawody

Technik Hotelarstwa
Technikum – czas trwania nauki 5 lat.
Przedmioty rozszerzone: język angielski, geografia
Przedmioty punktowane: język polski, matematyka dodatkowe: język obcy nowożytny, geografia
Kod zawodu: 422402
Kwalifikacyjna wyodrębniona w zawodzie:
HGT.03. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie.
HGT.06. Realizacja usług w recepcji.
Egzamin maturalny
Opis zawodu:
Zajmuje się organizacją i świadczeniem usług noclegowych oraz gastronomicznych, związanych z pobytem gościa w obiekcie hotelarskim. Wykonuje czynności związane z promocją i sprzedażą oferowanych usług hotelarskich, zgodnie z ustalonym zakresem ich świadczenia. Współpracuje z innymi instytucjami oferującymi usługi hotelarskie oraz zbiera opinie o preferencjach klientów, analizuje oferty konkurencji i na bieżąco obserwuje rynek hotelarski, w celu doskonalenia oferowanych usług.
Zadania zawodowe:
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik hotelarstwa powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
- utrzymywania czystości i porządku w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie,
- przygotowywania i podawania śniadań,
- organizowania usług dodatkowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie,
- rezerwacji usług hotelarskich,
- obsługi gości w recepcji.
Zainteresowania i preferowane przedmioty:
- zainteresowania społeczne,
- zainteresowania biznesowe,
- języki obce,
- geografia,
- podróże.
Preferowane predyspozycje w zawodzie:
- ogólnie dobra sprawność sensomotoryczna (tj. ostrość wzroku, słuchu, spostrzegawczość, koordynacja wzrokowo – ruchowa, sprawność rąk, refleks),
- zdolność koncentracji uwagi,
- podzielność uwagi,
- dobra pamięć, uważność,
- zmysł ekonomiczny,
- kompetencje interpersonalne w zakresie orientacji proklienckiej,
- łatwość komunikowania się werbalnego i w formie pisemnej,
- umiejętność nawiązywania i utrzymywania kontaktów interpersonalnych,
- umiejętność podejmowania szybkich decyzji,
- zdolność do współdziałania w zespole,
- zdolność do pracy w szybkim tempie i pod presją czasu oraz zadań,
- umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami,
- umiejętność powstrzymywania się od reakcji niezgodnych z normami i zasadami,
- społecznymi (kontrola emocjonalna),
- nastawienie na rozwiązywanie problemów, odporność na stres,
- elastyczność w dostosowywaniu się do zmian,
- rzetelność, sumienność, odpowiedzialność,
- inicjatywa w działaniu,
- wysoka kultura osobista (przestrzeganie zasad savoir vivre’u),
- uśmiech i dyskrecja.
Przeciwskazania do rozpoczęcia pracy i kształcenia w zawodzie:
- przewlekłe choroby układu kostnego,
- wady kręgosłupa,
- zaburzenia pracy rąk,
- długoterminowe choroby neurologiczne np. epilepsja,
- cukrzyca,
- nasilone postacie alergii, zwłaszcza skórnych,
- poważne wady wzroku i słuchu,
- nadpobudliwość,
- nieprawidłowa wymowa.
Po zdobyciu zawodu będziesz pracował:
- w hotelach od kategorii turystycznej *, poprzez standardowe **, komfortowe ***, First Class **** do kategorii Luksusowej *****,
- w pensjonatach, motelach, domach wypoczynkowych, ośrodkach SPA, uzdrowiskach,
- schroniskach młodzieżowych, prywatnych kwaterach, sanatoriach, zajazdach, gościńcach, biurach sieci hotelowych,
- w administracji zajmującej się tematyką turystyki, hotelarstwa.
- Absolwent może otworzyć własną działalność gospodarczą i prowadzić np. pensjonat czy ośrodek agroturystyczny.
Typowe dla zawodu stanowiska pracy:
- administrator hotelu,
- hotelarz,
- menedżer hotelarstwa,
- korodynator housekeepingu,
- organizator usług hotelarskich,
- specjalista ds. organizacji usług hotelarskich,
- specjalista ds. hotelarstwa,
- concierge,
- koordynator obsługi pięter,
- specjalista organizacji i rozwoju hotelarstwa,
- pracownik obsługi hotelowej,
- recepcjonista,
- specjalista ds. rezerwacji,
- właściciel pensjonatu, hotelu, agroturystyki.
Dalsza ścieżka kształcenia w zawodzie:
Studia wyższe na kierunkach: Hotelarstwo, Agroturystyka, Zarzadzanie.
